Wypożycz auto, nie kupuj. Tak to się robi po Europie, wkrótce też po Polsce

  • Dom
  • Moto
  • Wypożycz auto, nie kupuj. Tak to się robi po Europie, wkrótce też po Polsce
Coraz więcej osób wypożycza pojazdy w Europie  Moto

W 2015 r. na całym świecie wraz z 86 tys. samochodów po systemie carsharing (miejskich samochodów na krótki wynajem) skorzystało 5, 8 mln jednostek. Do 2021 r. cyfra użytkowników ma się zwiększyć sześciokrotnie - do trzydziestu pięciu mln. Poniżej przykłady z Niemiec, Włoch i Wielkiej Brytanii.

Władze Warszawy ogłosiły w piątek, że w II połowie 2017 r. planują uruchomienie wypożyczalni miastowych aut właśnie w formule tzw. carsharingu. Na zaczątek będzie to od 300 do 500 aut. Miasteczko rozpoczęło poszukiwania firmy, jaka obsłuży system.

W Niemczech wypożyczanie samochodów na krótki czas, wprowadzone w tej chwili w końcu lat 80., przeżywa ostatnio prawdziwy boom. Dzięki początku 2016 r. skorzystało z tej formy przemieszczania się 1, 26 mln ludzi - 220 tys. więcej niż rok temu jak i również niemal dwukrotnie więcej niźli przed dwoma laty.

Usługi oferuje ponad 150 firm, w niniejszym znani fabrykanci samochodów (BMW, Daimler, Citroen) dysponujący własnymi firmami. Łącznie wypożyczać można 14 tys. aut.

Pojazdy bez kierowcy wjeżdżają dzięki drogi. Ale technika nadal zawodzi

Duże zainteresowanie

Najbardziej popularne oferty "free floating" pozwalają zostawić samochód w dowolnym miejscu. Z tejże formy wynajmu korzysta 830 tys. osób. Mają do dyspozycji ponad 7 tys. pojazdów.

Ta oferta dostępne jest w przeszło stu dużych miastach, m. in. w Berlinie; przy ponad 400 miastach i gminach wóz trzeba odstawić na wcześniej uzgodniony miejsce do parkowania. Z tego mniej wygodnego systemu korzysta 400 tys. klientów.

Łącznie nabywcy carsharingu mają do władzy ponad 16 tys. pojazdów w 537 miastach jak i również gminach.

W Berlinie, Hamburgu i Monachium spółka CiteeCar pobiera 1-2 € w zależności od pory dnia za godzinę (maksymalnie 25 euro za dzień), an oprócz tego 22-29 eurocentów za każdy przejechany kilometr. Jednorazowa opłata początkowa wynosi 9 euro.

Bezpłatny parking

Niemiecki minister transportu Alexander Dobrindt zapowiedział wydanie przepisów pozwalających w uprzywilejowane traktowanie carsharingu, by auta te mogły parkować w miejscach zakazanych gwoli innych pojazdów. Samorządy są mogły też rezygnować wraz z pobierania opłat parkingowych.

We Włoszech carsharing wydaje się być popularny, a przez dużej liczby mieszkańców dużych miast traktowany niekiedy za niezbędny, ponieważ wypożyczonym samochodem można wjechać do stref zamkniętego aliansu w ścisłym centrum i to płacąc mniej niźli za taksówkę.

Kolejną zaletą jest bezpłatne parkowanie w mieście, gdzie niełatwo znaleźć darmowe, legalne obszar.

W Rzymie usługi takie świadczy kilka firm; jedna z nich pod auspicjami miejskich władz. Wojują one o klientów podając często różne zniżki, w przykład bezpłatną rejestrację. Samochodów takich w Wiecznym Mieście są setki.

System online

Kierowcy chcą zakazać jazdy w słuchawkach. Na celowniku rowerzyści i rolkarze

By móc korzystać wraz z aut, najpierw trzeba zarejestrować się w internecie na stronie wybranej firmy. Potem w dalszej kolejności należy podać rejon, z którego chce się brać samochód i niekiedy zdefiniować również miejsce, gdzie się go odda, oraz przewidywany czas jego używania. W wypadku kilku firm auto możemy zostawić w dowolnym punkcie miasta.

Ceny będą różne, podobnie jak sposób naliczania opłat. Rzymska prasa często ostrzega potencjalnych klientów, że nie zawsze usługi te są tak tanie, jak się je przedstawia.

W przypadku jednej z firm należy wpłacić jednorazowy depozyt w wysokości 100 euro, a także wyselekcjonować rodzaj abonamentu; na trymestr bądź na rok. Ceny te kształtują się od momentu kilkudziesięciu do ponad stu euro.

Różne opłaty

Pobierane są następnie opłaty zbytnio wypożyczenie auta, różne w zależności od pory miesiąca. Niektórzy stosują taryfę kilometrową, np. ok. 0, 30 euro za km. Odmiennym sposobem naliczania w jakiejś z firm jest należność rzędu ok. 0, trzydziestu euro za minutę jazdy, o jakich kwestiach trzeba pamiętać, biorąc pod uwagę częste po Rzymie korki. To a oznacza, że za przejazd wypożyczonym samochodem z okolic Watykanu w rejon Placu Weneckiego zapłaci się 3-4 euro, gdy nie posiada korków, lub nawet dwa razy więcej, gdy ulice są zablokowane.

O ile w Londynie funkcjonuje kilka systemów krótkookresowego wypożyczania samochodów, największy z tych propozycji wciąż jest na etapie przygotowań. Firma Bollore - odpowiedzialna za przygotowanie bliźniaczego systemu w Paryżu - planowała wysłać na ulice miasta pierwsze 50 aut w I kw. tegoż roku, ale oficjalne uruchomienie przesunięto co najmniej na temat rok. Na ulice ośrodka miejskiego docelowo mają wyjechać wówczas trzy tysiące elektrycznych aut. Obecnie trwają testy systemu przy użyciu zaledwie kilkunastu samochodów.

Bollore wyznacza także na ulicach miasta punkty ładowania samochodów elektrycznych "Source London" - podług planów do 2020 r. ma ich być sześć tys. (obecnie jest już tysiąc), dostępnych na zasadach komercyjnych dla wszystkich.

Popularny na Wyspach

Używanie samochodów będzie prawdopodobnie kosztować 5 funtów za pół godziny; parkowanie będzie nieodpłatne.

Te ośrodka miejskiego walczą z samochodami. Pośród nich jest jedno z Polski

Wcześniejsze próby uruchomienia podobnych systemów - metrów. in. przez producenta aut Daimler i BMW a mianowicie okazały się niezbyt dobre i z bardzo ograniczonym zasięgiem geograficznym, do zaledwie kilku dzielnic. W tej chwili funkcjonują trzy systemy, zarządzane poprzez ZipCar, Hertz i E-Car (należąca do sieci wypożyczalni Europcar), które są używane tylko w wybranych, niewielkich częściach miasta.

Krótkookresowe wypożyczanie samochodów działa po Wielkiej Brytanii od kliku lat. Pierwsza ogólnokrajowa sieć, City Car Club, była założona w 2000 r. i oferowała 840 aut w kilkunastu brytyjskich metropoliach. W kwietniu ub. r. firma została jednak przejęta przez sieć wypożyczalni Enterprise, tworząc Enterprise Car Club, który obejmuje blisko tysiąc samochodów w 19 metropoliach.

W 2006 r. swój oddział w Londynie uruchomił amerykański Zipcar, błyskawicznie stając się największym operatorem tego typu z więcej niż 1, 5 tys. samochodów w Wielkiej Brytanii. Działa w Londynie, Cambridge, Oksfordzie, Bristolu i dwóch najpopularniejszych miastach na terytorium Szkocji a mianowicie Edynburgu i Glasgow.

Są minusy

Mechanizm operowania wszystkich działających w Obszernej Brytanii wypożyczalni jest podobny. Po zarejestrowaniu się w systemie - co obok niektórych operatorów jest darmowe, a u innych kosztuje od 20 do 50 funtów - wybiera się plan taryfowy. Najczęściej wydaje się być to członkostwo roczne bądź miesięczne. To pierwsze kosztuje od 50 do 100 funtów; w przypadku stawek miesięcznych koszt członkostwa waha się od 6 do 20 funtów.

Przybywa nowych aut, najdogodniejszy wynik od wielu latek. Prym wiodą dwa typy

Po wypożyczeniu samochodu uiszcza się opłatę godzinową albo dobową za jego stosowanie, zależną od rodzaju auta, dnia tygodnia czy nawet pory dnia - kosztują one najczęściej od 5-6 funtów za godzinę jak i również od 40 funtów zbytnio dobę - oraz opłatę za przejechany dystans, zazwyczaj 20-30 pensów za milę. U niektórych operatorów opłatę za przejechany dystans uiszcza się dopiero po przekroczeniu określonej odległości.

Korzystając z usług wypożyczalni nie płaci się za ubezpieczenie czy paliwo - po każdym samochodzie znajduje się karta do bezgotówkowego tankowania - jak i również za wjazd do centrum Londynu.

Minusem korzystania z usług tego typu wypożyczalni jest przymus pozostawienia auta wyłącznie w specjalnie oznakowanym i dedykowanym do tego miejscu.

co zwiedzić w Korei Południowej?

Co zwiedzić w Korei Południowej?

Korea Południowa to miejsce będące połączeniem egzotycznej azjatyckiej historii, przepysznej koreańskiej kuchni i widoków zapierających dech w piersi. Staje się także coraz w wyższym stopniu popularnym kierunkiem turystycznym pośród Polaków. Zastanawiacie…...

Czytać..
co to jest NATO? Zenit NATO w Warszawie

Co to jest NATO? Zenit NATO w Warszawie

Dziś rozpoczyna się dwudniowy szczyt NATO w Warszawie. To jedno z najpopularniejszych wydarzeń, jakie gościła metropolia Polski w ostatnich czasach, porównywane do Euro 2012. Zobacz, co warto wiedzieć…...

Czytać..
co czwarty obywatel Ukrainy być może wyjechać z Polski - Manpower  Dla firm

Co czwarty obywatel Ukrainy być może wyjechać z Polski - Manpower Dla firm

Co czwarty mieszkaniec Ukrainy w pierwszej połówce 2019 roku planuje podróż z Polski - powstaje z raportu agencji zatrudnienia Manpower "Plany migracyjne podwładnych z Ukrainy". Najczęściej wskazywanymi kierunkami przeprowadzki…...

Czytać..
chodorkowski o Putinie. Wywiad gwoli «Niezawisimej Gaziety»

Chodorkowski o Putinie. Wywiad gwoli «Niezawisimej Gaziety»

Były szef koncernu Jukos Michaił Chodorkowski powiedział w wywiadzie dla "Niezawisimej Gaziety", że mówi się za tym, by prezydentowi Rosji Władimirowi Putinowi zapewniono spokojne oddanie potęgi; zdaniem Chodorkowskiego Putin…...

Czytać..
chińscy szpiedzy i metody katalogów działania na przykładzie Nowej Zelandii

Chińscy szpiedzy i metody katalogów działania na przykładzie Nowej Zelandii

Zatrzymanie przez ABW Polaka jak i również Chińczyka podejrzanych o szpiegostwo może być największą aferą szpiegowską w polskiej relacji. Zatrzymany obywatel Chin Weijing W. to jeden wraz z dyrektorów w polskim oddziale…...

Czytać..
chevron zakończy poszukiwanie gazu łupkowego w Polsce  Surowce

Chevron zakończy poszukiwanie gazu łupkowego w Polsce Surowce

Amerykański koncern Chevron zakończy poszukiwanie gazu łupkowego przy Polsce - podał po sobotę Reuters. Agencja komentuje, że wbrew oczekiwaniom nie udało się przekształcić sektorze dostaw energii w obszarze. Polski oddział…...

Czytać..