Polska vs pozostałość świata. Jak e-giganci wygrywali i przegrywali walkę o nasz rynek

  • Dom
  • Firmy
  • Polska vs pozostałość świata. Jak e-giganci wygrywali i przegrywali walkę o nasz rynek
Internetowi giganci walczą o lokalny rynek

Teoretycznie krajowe firmy mają małe szanse w starciu z internacjonalnymi koncernami. W branży internetowej zdarzało się jednak, że Ludzie z polski wypierali z rynku ogromne korporacje.

"W Naszym kraju scenariusze były dotąd więcej niż jeden. Albo światowy potentat podbija serca internautów i błyskawicznie zdobywa dominującą pozycję, albo ponosi spektakularną klęskę i znika" - czytamy przy raporcie Business Insider Nasz kraj "Trendy w polskim interesie internetowym".

Facebook vs nasza-klasa. pl

Chociaż uprzednio było Grono, to przed chwilą nasza-klasa, zaprezentowana w 2006 roku, była polskim portalem społecznościowym z prawdziwego zdarzenia - przynajmniej w sprawie zasięgu. W najlepszych czasach NK miała nawet 12 milionów zarejestrowanych użytkowników. Facebook wchodził do Polski dopiero 3 lata po NK - i w 2009 r. nie znalazł się nawet w ogólnym rankingu PBI/Gemius, trafił do firm "Społeczności". NK miała w takim przypadku 9 mln realnych użytkowników.

Rok później pozycja już zaczyna się przekształcać. W rankingu PBI/Gemiusa po 2010 r. Facebook, metrów. in. dzięki aplikacjom mobilnym, trafia na 12. obszar w zestawieniu z przeszło 5, 5 mln odbiorców. W tym czasie NK dalej rośnie - dzierży 12 mln użytkowników a mianowicie ale nic nie czyni w segmencie mobilnym.

FB miał opinię wortalu "dla młodych", a dlatego potencjał zasięgowy naszej-klasy był w teorii większy. Przemija jednak kolejny rok, a NK z liczbami stoi w miejscu, zaś Nasza klasa w 2011 roku dzierży już prawie 11 mln użytkowników - i zaczyna deptać polskiemu portalowi na piętach.

Foto: Referat "Trendy w polskim branży internetowym" / Interaktywni. com Użytkownicy Facebooka na globie

Dopiero wtedy NK zaczyna wypuszczać aplikacje np. w Androidy. Jednak już wówczas w mobile'u rządzi Nasza klasa.

Do tego po 2010 roku nasza-klasa przeszła rebranding w NK. pl. Oprócz logo zmieniono także zasady korzystania z strony - część jego gratisowych funkcjonalności stała się płatna, an użytkownicy akceptując statut musieli zgodzić się w wykorzystywanie przez portal ich zdjęcia profilowego wraz wraz z imieniem i nazwiskiem.

Dzisiaj takie zasady to standard, ale wtedy wywołały prawdziwą złość użytkowników. To właśnie 2010 rok był kluczowy. W 2015 roku NK miała w porządku. 3 mln użytkowników, Nasza klasa ok. 13 mln.

Google vs NetSprint/Szukacz

Jedno zdanie z raportu bardzo dobrze podsumowuje to "starcie": "Kto dziś pamięta takie narzędzia jak NetSprint czy Szukacz? ". Obie to polskie wyszukiwarki, stworzone kolejno po 2000 i 2001 roku kalendarzowego. Google powstało w 1998 roku i samo musiało wtedy konkurować jeszcze wraz z innymi.

Dzisiaj jego dominująca pozycja jest gwoli wszystkich oczywista, ale odrzucić dotyczy to krajów takich jak Chiny czy Rosja, o czym opowiada przy raporcie Piotr Zalewski wraz z polskiego Google:

Wybraną z przyczyn, dla jakich wyszukiwarka Google w zasadniczych latach nie osiągnęła dużej popularności w Rosji, Krajach czy na kilku pozostałych rynkach, były świetne przeglądarki oferowane przez firmy miejscowe oraz często lepsza obsługa wyszukiwań w lokalnych językach.

W Polsce konkurencja odrzucić okazała się jednak wystarczająco silna. Szukacz był tworem wydawnictwa książkowego Prószyński i S-ka, istniał w latach 2001-2011. Służył jednak jedynie do wyszukiwania polskich dokumentów, otóż już na poziomie funkcjonalności był słabszy do odwiedzenia rywali.

Znacznie świetnie radził sobie NetSprint, zbudowany przez firmę o naszej samej nazwie. Spółka jest do dzisiaj i prężnie działa w marketingu sieciowym, ale ich wyszukiwarka przegrała z Google - chociaż start miała niezły. Pierwotnym i największym klientem, który korzystał z NS, była Wirtualna Polska - z silnika zrezygnowała dopiero po 2012 roku. Ostatecznie aczkolwiek nawet WP, podobnie jak na przykład wszyscy inni w sieci, przeszła na silnik Google'a.

Netflix vs polskie VOD

Netflix był przedmiotem marzeń tysięcy rodzimych internautów. W styczniu 2016 nareszcie wszedł do Polski. Debiut jednego z najpopularniejszych serwisów VOD można określić jednak tylko jednym słowem: rozczarowanie.

Pierwszym problemem Netfliksa jest oferta: Polacy dostali tylko 18 proc. narzędzi z całej bazy jak i również 12 proc. filmów a mianowicie czytamy w raporcie. Dużo z tych pozycji nie zaakceptować zostało przetłumaczonych. Jednocześnie abonamenty "nie są małe jak na polskie realia": 8-12 euro miesięcznie, czyli ok. 30-40 złotych.

"Cena ewidentnie nieadekwatna do oferowanej usługi. Brakuje również hitów filmowych i seriali ulubionych przez Polaków" - stwierdzają Interaktywni.

Netflix nie zaakceptować ma jednego, bezpośredniego konkurenta, ale nie udało jemu się nawet naruszyć lokalizacji najpopularniejszych serwisów VOD, np. Onetu. W styczniu, na premierze, Netflix miał więcej niż 300 tys. realnych internautów. Ale już po skończeniu 30-dniowego okresu próbnego można zobaczyć "drastyczny spadek".

Foto: Raport "Trendy w naszym biznesie internetowym" / Interaktywni. com Użytkownicy Netfliksa w Polsce

Marcin Hajek, head of VOD w Grupie Onet-RASP, cytowany w raporcie, stwierdza jednak, że jest zbyt wcześnie, by mówić na temat porażce, ale jak na razie nie wróży Netfliksowi dominacji:

Myślę, iż rzetelną opinię na ów temat jest możliwość wydać zbyt jakieś 2 lata, podczas gdy to Netflix albo zdecyduje się na mocne wstąpienie na Polski rynek, albo ograniczy się jedynie do bycia na nim. Jestem sceptyczny, czy przy kwocie 30-40 złotych za subskrypcja polski użytkownik będzie skłonny do korzystania z usługi Netflixa. Taka sama, a nawet niższa cena obowiązuje po Stanach, choć Amerykanie dysponują kilkukrotnie wyższa siłą nabywczą.

Hajek podkreśla, że w polskim rynku VOD zwycięży ten, kto zaoferuje właściwe treści - w tym lokalne, których nie może zabraknąć - i udostępni je w optymalnym typu. Netflix jak narazie "do tego opisu nie pasuje", polskie produkty są wciąż górą.

eBay vs Serwis allegro

Najpopularniejszy serwis aukcyjny na świecie dosłownie odbił się od polskiego rynku. Miał u nas premierę dopiero w 2005 r., aż 10 lat od powstania. I już w 2008 roku zamknął każde swoje biura w Naszym kraju, chociaż rodzima wersja językowa serwisu istnieje do obecnie.

Jak wyjaśnia przy raporcie Interaktywnych pierwszy rzecznik eBay Karol Świtała, główny błąd firmy polegał dzięki założeniu, że "organiczny wzrost można powtarzać dowolną cyfrę razy". Czyli zastosować tę samą strategię na wszelkim rynku.

Allegro juz wtedy było odwiedzane poprzez 46 proc. polskich użytkowników internetu (wg. Gemiusa), an od czasu tamtej pory było największym graczem na polskim rynku e-commerce.

Jak piszą autorzy raportu, dla Polaków "eBay był brzydki jak i również zagmatwany" i po prostu nie chcieliśmy "zmieniać sprawdzonego serwisu na nieznany twór z Zachodu".

Zobacz raport Business Insider Polska

inteligentne miasta w Polsce a mianowicie raport IESE Cities in Motion Index 2017

Inteligentne miasta w Polsce a mianowicie raport IESE Cities in Motion Index 2017

W Polsce stawimy pierwsze kroki po dziedzinie inteligentnych miast. W ogóle idea smart cities stała się etykietą, jaką władze publiczne przyklejają do swoich strategii rozwoju na to, żeby sięgnąć po…...

Czytać..
inicjatywa edukacyjna Gatesów za jednej mld dol. nie wypaliła

Inicjatywa edukacyjna Gatesów za jednej mld dol. nie wypaliła

Fundacja Billa i Melindy Gatesów zainwestowała miliard dolarów w siedmioletni wzór edukacyjny. Inicjatywa "Intensive partnerships for effective teaching" miała na celu podniesienie stopnia kształcenia szkołach, w których uczą się dzieci z rodzin…...

Czytać..
indie: oszustwo o wartości 1, 8 miliarda dolarów  Ze świata

Indie: oszustwo o wartości 1, 8 miliarda dolarów Ze świata

Projekt budżetu na 2019 rok do komisji sejmowych Koniec wraz ze zmianą czasu? Komisja Europejska przedstawi propozycję W tę niedzielę zrobisz zakupy. Potem długa przerwa Gospodarka wstaje, ale inwestycje rozczarowały Coca-Cola…...

Czytać..
indeks Optymizmu Przedsiębiorców. Styczeń 2016 r.

Indeks Optymizmu Przedsiębiorców. Styczeń 2016 r.

Indeks Optymizmu Przedsiębiorców, który to przedstawia opinie polskich firm dotyczących klimatu biznesowego w kraju jest najniższy w swojej trzyletniej historii - wynika z ankiet zrealizowanych wśród członków Pracodawców RP. Przedsiębiorcy jednak…...

Czytać..
import gazu z Gazpromu do odwiedzenia Polski spada  Surowce

Import gazu z Gazpromu do odwiedzenia Polski spada Surowce

Wielka inwestycja Gazpromu. Rozpoczęto układanie rur na rosyjskich wodach Sekretarz energii NA JUKATAN chwali Polskę. "Podjęła dobrą decyzję" Spór wokół Nord Stream 2. Media: Gazprom grozi Danii pozwem Dyrektywa gazowa…...

Czytać..
ile zarabia górnik, górnictwo - statystyki, zarobki

Ile zarabia górnik, górnictwo - statystyki, zarobki

W latach 2007-2015 wzrosło przeciętne wynagrodzenie w górnictwie jak i również wydobywaniu. Ile zarabia górnik? Według GUS to obecnie 6838, 73 zł brutto. W polskim górnictwie pracuje około…...

Czytać..